Nadwaga i otyłość jest skutkiem złych nawyków żywieniowych, nieodpowiednio prowadzonej diety, spożywania posiłków w zbyt dużych ilościach lub produktów wysokokalorycznych. Stan zaburzonego bilansu energetycznego, prowadzi do przybrania na masie ciała. Energia spożyta przekracza energię wydatkowaną przez organizm – stąd już niewielkie przekraczanie dziennej racji pokarmowej sprzyja nadwadze. Jeśli dieta utrzymuje się dłuższy czas, w sposób schematyczny przekraczana jest cienka granica pomiędzy lekką nawagą, a poważną otyłością.

Zadaniem dietetyka jest zweryfikować i ocenić stan odżywienia pacjenta, również poprzez badania antropometryczne. Przeprowadza się wywiad z pacjentem, sprawdza badania ogólnolekarskie (w tym biochemiczne), ocenia historię żywienia (dzienniczek żywieniowy) i dokonuje się oceny podstawowych rozmiarów ciała i pomiaru składu ciała.

Otyłość prosta w przeciwieństwie do wtórnej, nie jest związana z wszelkimi  pierwotnymi zaburzeniami chorobowymi pochodzenia endokrynologicznego, genetycznego czy jatrogennego.

Otyłość prostą dzielimy na trzy podtypy:

  • łagodna, gdy przekracza od 20 do 40% masy idealnej/należnej,
  • umiarkowana, gdy przekracza od 40 do 100% masy idealnej/należnej,
  • znaczna, gdy przekracza o ponad 100% masę idealną/należną.

Rozróżniamy typy nadwagi i otyłości z uwzględnieniem rozmieszczenia tkanki tłuszczowej w organiźmie:

  • androidalną zwaną wisceralną, centralną, trzewną, typu „jabłko”,
  • gynoidalną zwaną obwodową, typu „gruszka”.

Otyłość prosta charakteryzuje się (zaobserwowanym w ostatnich latach) wzrostem występowania powodowanym czynnikami środowiskowymi i kulturowymi, takimi jak:

  • dieta wysokoenergetyczna i wysokotłuszczowa,
  • dostępność pożywienia,
  • kuchnia tradycyjna i zwyczaje kulturowe,
  • uwarunkowania psychologicznego mechanizmu samoregulacji i radzenia sobie ze stresem,
  • niska aktywność fizyczna,
  • siedzący tryb życia,
  • bierny odpoczynek,
  • reklamy nakłaniające,
  • żywność utrwalana i modyfikowana.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odchudzanie w formie przejścia na dietę, kojarzone jest zazwyczaj błędnie ze znacznymi wyrzeczeniami i czymś mało przyjemnym dla samopoczucia, oprócz efektu końcowego, jakim jest wymarzona sylwetka.

Jeżeli chcesz osiągnąć upragnioną masę ciała, nie powinno się  radykalnie ograniczać ilości spożywanych posiłków, wręcz przeciwnie – należy jeść, ale rozsądnie, zdrowo i w odpowiednich porcjach.

Tak zwane ‘głodówki’ i znaczne umniejszanie ilości spożywanych potraw, prowadzą do spadku tempa przemian metabolicznych w organizmie. Niezdrowe i nieracjonalne podejście do tematyki odchudzania, w wielu przypadkach przyczynia się do nieefektywnych rezultatów oraz wystąpienia efektu jo-jo. Wzrost masy ciała (czasami wyższy, niż pierwotnie), presja nieodpowiednio prowadzonej diety, zamyka błędne koło i zniechęca do podejmowania zmian. Dlatego tak ważne jest wsparcie dietetyka oraz rozmowa, mająca na celu przybliżyć proces odchudzania – od podstaw.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

three + 12 =